Børnepsykologiske undersøgelser, forældre-kompetenceundersøgelser og tilknytningsunder-søgelser.
Supervision til psykologer og andre fagpersoner som arbejder med børn og familier. Supervision udbydes både individuelt og til grupper
Undervisning, foredrag og uddannelse til fagpersoner som arbejder med børn, unge og familier.
Jeg tilbyder specialiserede psykologfaglie undersøgelser af børn, unge og familier, herunder også spæd- og småbørn samt kommende forældre.
En børnepsykologisk undersøgelse er en bred undersøgelse af barnet eller den unges udviklingsniveau samt en afdækning af ressourcer og udfordringer, typisk i relation til barnetskognitive, sociale og følelsesmæssige funktionsniveau. En børnepsykologisk undersøgelse udarbejdes eksempelvis når et barn opleves at mistrives og/eller der er er tvivl om hvordan barnet støttes i sin udvikling. Formålet med undersøgelsen er en kvalificeret beskrivelse af barnets behov, hvilket bl.a. kanligge til grund for konkret støtte, behandling, videre intervention eller som en del af en forældrekompetenceundersøgelse.
Der indgår almindelig vis samtaler med barnet, omsorgspersoner og andre fagprofessionelle, tests, observationer og spørgeskemaer samt inddragelse af akter. Undersøgelsen tilrettelægges individueltefter drøftelser med opdragsgiver og kan foretages på børn i alle aldre, inklusiv småbørn og udarbejdes ud fra Socialministeries retningslinjer for psykologiske undersøgelser.
En forældrekompetenceundersøgelse er en psykologisk undersøgelse af et eller flere børn og deres forældre. Formålet er at afdække forældres ressourcer og vanskeligheder, samt forældrenes evne til at imødekomme deres barns/børns behov. En forældrekompetence undersøgelse indebærer ofte en bred psykologisk undersøgelse af forældrene og oftest også nogle undersøgelser af børnene afhængigt af det materiale, der allerede foreligger. Undersøgelsen tilrettelægges individuelt i samarbejde med opdragsgiver og udarbejdes i overensstemmelse med socialministeriets retningslinjer for forældrekompetenceundersøgelse.
Tilknytningsundersøgelser
En tilknytningsundersøgelse er en undersøgelse af et barns tilknytning og tilhørsforhold til forældre, plejeforældre/anbringelsessted samt evt. øvrige netværk. Tilknytningsundersøgelser iværksættes som en del af den den børnefaglige undersøgelse og har til formål at styrke kommunens oplysnings- og beslutningsgrundlag i de tilfælde hvor kommunen overvejer at indstille til videreført anbringelse af et barn eller at barnet skal adopteres af sin plejefamilie.
En kognitiv vurdering er en undersøgelse af en persons intellektuelle potentiale samt dennes kognitivestyrker og svagheder, bl.a. med udgangspunkt i testning. Jeg tilbyder kognitive vurderinger af både voksne og (små) børn, ligesom der kan udarbejdes en testrapport heraf, såfremt det ønskes.
En Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) har til formål at undersøge hvorvidt et barn har et specialundervisningsbehov. Vurderingen foretages almindeligvis på baggrund af en psykologisk undersøgelse af barnet og en undersøgelse af de rammer, barnet aktuelt er i.
Supervision er et fagligt refleksionsforum, hvor formålet er professioniel læring, perspektivering og udvikling af egen faglighed.
Jeg har mange års erfaring med supervision af fagprofessionelle, som arbejder med børn og af psykologer på vej mod autorisation. Jeg tilbyder også specialist supervision.
Som supervisor tilstræber jeg at skabe et supervisionsrum, hvor tillid er centralt og hvor tvivl og usikkerhed inviteres indenfor, som et vigtigt element i faglig refleksion og professionalisme. Jeg har fokus på at øge supervisantens fornemmelse for egen faglighed og personlige styrker, samt at bidrage til en øget oplevelse af handlekraft.
Jeg tilbyder supervision til professionelle,
der arbejder med børn og familier fx:
Jeg tilbyder også supervisionsgruppe for psykologer på vej mod autorisation sammen med psykolog Maj Skov.
som arbejder i PPR eller med børn og familier
Jeg udbyder supervisionsgruppe for psykologer på vej mod autorisation og som arbejder med børn og familier. Forløbet opfylder kravet om 40 timers ekstern supervision og supervison i gruppe. Gruppen udbydes i sammen med psykolog Maj Skov med start i august 2023.
Et trygt og fordrende læringsrum
Jeg har haft glæden af Mette som supervisor, hvilket altid har været et trygt og fordrende læringsrum, takket være Mettes varme og imødekommende person samt hendes fagligt nuancerede og skarpe blik. Mette har udvist en god forståelse og indlevelse i de emner, som jeg har taget op i supervisionsrummet. Hun har altid fundet en god balance imellem at tilbyde vejledning og viden ud fra egne psykologfaglige erfaringer samt at bringe mig i spil i forhold til mine egne refleksioner og overvejelser. Jeg kan varmt anbefale Mette som supervisor!
- Amanda Bisgaard Neromante, psykolog
Jeg har mange års erfaring med undervisning og med afholdelse af kurser og uddannelsesforløb for professionelle. Kurser og foredrag kan udvikles og skræddersys i samarbejde ud fra ønsker og behov.
Mulige temaer kan være:
Børns udvikling, pædagogiske tilgange, forældreskab, familiedynamikker, tilknytning, mentalisering, forældre-barn samspil, omsorgssvigt, affektregulering, mindfulness, relationsbaseret leg mv.
Kontakt mig gerne for en uforpligtende samtale om jeres ønsker.
Psykolog Mette Boyd - CVR: 42010189